ساخت پارکینگ طبقاتی

امروزه با گسترش شهرنشینی ،رشد چشمگیر توسعه شهرها،افزایش تولید خودروها و … ضرورت ساخت پارکینگ طبقاتی بیش از پیش احساس می شود.در واقع یکی از اصولی ترین راهکارهای نظم دهی به فضاهای شهری ساخت همین سازه های عظیم می باشد.با توجه به این که پارکینگ هایکی از سه عنصر اصلی حمل و نقل شهری می باشند همواره تقاضای پارکینگ رشد صعودی داشته و در نتیجه تدارک طراحی این سازه در نقاط شهری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.در نوشتار امروز طهران سوله قصد داریم تا در مورد ساخت پارکینگ های طبقاتی با شما صحبت کرده و اطلاعات مفیدی را در این باره برایتان بیان نماییم.

ساخت پارکینگ طبقاتی

ساخت پارکینگ طبقاتی به معنای پیش بینی و تدارک فضای لازم و کافی برای وسایل نقلیه در مواقع عدم استفاده از آنهاست.نبود پارکینگ های طبقاتی یکی از ریشه های اصلی مشکل ترافیک درون شهرها بوده و در واقع حجم زیادی از اتومبیل ها که فضاهای شهری را اشغال می کنند محیط های انسانی را تحت تاثیر قرار می دهند.یک سال معادل 8760 ساعت است و به صورت فرضی اتومبیلی که در طول سال به طور متوسط بیست هزار کیلومتر را با سرعت میانگین 40 کیلومتر می پیماید 400 ساعت را در طول سال در حال حرکت می است پس بنابراین 8360 ساعت باقیمانده را به مکانی برای توقف نیاز دارد و در نتیجه نیاز به وجود فضایی به نام پارکینگ طبقاتی تنها با همین محاسبه ی ساده به وضوح بیان می شود.با توجه به استفاده بیش از پیش از خودروها و تغییر در طرح های توسعه شهرها انواع گوناگونی از پارکینگ ها هم چون پارکینگ های خیابانی یا حاشیه ای ،پارکینگ های هم سطح یا روباز،پارکینگ های زیرزمینی ،پارکینگ های طبقاتی و پارکینگ های مکانیزه وجود دارند که میزان  استفاده از آنها با توجه به نیاز شهر و منطقه تعیین می شود.


مزایای ساخت پارکینگ طبقاتی

در مناطقی همانند مراکز شهرها،نزدیک فرودگاه های بزرگ و ایستگاه های مسافربری عمومی علاوه بر کمیاب و گران بودن زمین به فضای بسیاری برای پارک خودروها نیاز می باشد.به همین علت ساخت پارکینگ های طبقاتی ضروری و مفید بوده و بر حسب تعداد طبقات از مساحت زمین موجود چندین برابر استفاده می گردد.


انواع پارکینگ های طبقاتی

پارکینگ های طبقاتی به لحاظ نظام گردش و توقف خودروها به انواع زیر تقسیم می شوند:

  1. پارکینگ طبقاتی شیب دار
  2. پارکینگ طبقاتی مسطح
  3. پارکینگ طبقاتی ترکیبی

طبقات مختلف به شکل های مختلفی به یکدیگر متصل شده و در نتیجه نحوه تردد وسایل نقلیه و نظام گردش خودروها در آن به سهولت  به طرق مختلفی قابل انجام می باشد.


نکات مهم برای طراحی پارکینگ های طبقاتی

در طراحی پارکینگ های طبقاتی توجه به چهار عامل مشخص کردن ظرفیت بر اساس نیازهای پیش بینی شده،سهولت ورود و خروج وسایل نقلیه،مخارج احداث و نگهداری پارکینگ و رعایت هماهنگی لازم بین ساختمان پارکینگ ها و ساختمان های مجاور از اهیمت بالایی برخوردار می باشد. علاوه بر موارد نامبرده توجه به دسترسی ها نیز اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار می باشد.چرا که اغلب مردم علاقمندند تا خودروهای خود را حتی الامکان در مقابل مقصد یا نزدیک ترین مکان به آن پارک نمایند .


نحوه محاسبه و تعیین ظرفیت پارکینگ طبقاتی

برای تعیین ظرفیت پارکینگ های طبقاتی مورد نیاز یک شهر برای هر وسیله نقلیه 1/3 واحد و یا 3 متر مربع پارکینگ می توان محاسبه نمود.این عدد از تعداد جمعیت شهر بر تراکم وسیله نقلیه (تعداد وسیله نقلیه /جمعیت شهر ) در ضریب محلی (بین 5 تا 8) به دست آمده و از طریق این فرمول محاسبه می گردد.بنابراین ساخت پارکینگ های طبقاتی در حوزه های شهری کم رفت و آمد و کم جمعیت فاقد توجیه اقتصادی است.


ضوابط و شرایط ساخت پارکینگ طبقاتی

جهت ساخت یک پارکینگ طبقاتی  می بایست علاوه بر مکان یابی مناسب به کاربری های مجاور ،اثرات ترافیکی ،آسایش استفاده کنندگان ،نوع قرار گیری و طراحی آن و فاصله قابل قبول پیاده روی از پارکینگ تا اماکن مورد نظر توجه نمود.برنامه ریزی ،طراحی و ساخت پارکینگ های طبقاتی مشکل بوده و می بایست در هنگام طراحی نقشه ها مهندسان توجه خاصی به ورودی و خروجی پارکینگ،کنترل درآمد،ترافیک داخلی،رفت و آمد عابرین پیاده،امنیت استفاده کنندگان ،ضوابط مربوط به باز بودن دیوارهای جانبی ،دوام سازه ،قابلیت حفظ و نگهداری و مسائل دیگری که در ساخت ساختمان های شهری عموما به آن ها برخورد نمی شود داشته باشند.برای دسترسی به اتومبیل ها از یک طبقه به طبقه دیگر می بایست یک سیستم گردشی وجود داشته باشد که درک نقشه و طرح های مربوط به این موضوع توسط افراد عادی دشوار است و در نتیجه طراحی این سازه خاص و کاربردی تنها به دست مهندسین توانمند و با تجربه امکان پذیر است.مهندسان متخصص سازه نگار سینا با توجه به عوامل خاص و موثر در طراحی یک پارکینگ طبقاتی هم چون نوع یا انواع استفاده کنندگان،ارتفاع کف تا کف،ابعاد و هندسه پارکینگ ،حجم تردد در ساعات اوج ترافیک ،ظرفیت جریان تردد و …بهترین پارکینگ طبقاتی را با استفاده از بهترین متریال موجود طراحی و تولید نموده و در این میان به استاندارد معابر،استاندارد محل پارک،ابعاد و نوع حرکت خوردوها،چگونگی توقف استاندارد خودروها،زاویه توقف نسبت به مسیر حرکت در نوع پارک ،آزادی عمل راننده و حجم فضای اشغالی خودروها ،استاندارد موقعیت دور زدن و سایر استانداردهای مربوط به آیین نامه های ساختمانی هم چون وجود تهویه مکانیکی و سیستم اطفا حریق توجه ویژه ای دارند.

انجام بتن ریزی کف با ماله پروانه ای بتن
انجام بتن ریزی کف با ماله پروانه ای بتن

مکان یابی پارکینگ طبقاتی

ساخت پارکینگ های طبقاتی و وسیع در نقاطی همانند مراکز شهر که بیشتر از سایر نقاط با کمبود فضای لازم جهت توقف وسایل نقلیه روبرو می باشند به علت محدودیت و گران بودن زمین هزینه های هنگفتی به همراه دارد .در صورت وجود بودجه و اعتبار کافی در برخی مواقع نیز به علت از بین رفتن بافت اصیل شهری ساخت پارکینگ به اندازه کافی مقدور نمی باشد.بنابراین جهت جلوگیری از افزایش ناگهانی بار ترافیک در هنگام تخلیه پارکینگ ها طراحی و ساخت پارکینگ های طبقاتی در شهرها می بایست با مطالعه دقیق و با اتکا به آمار و اطلاعات لازم صورت پذیرد.بنابراین قبل از هرگونه تصمیم گیری جهت ساخت و ایجاد یک پارکینگ طبقاتی می بایست اطلاعات اولیه لازم در مورد منطقه مورد نظر را تهیه نمایید .این موارد عبارتند از :

  • بررسی و برآورد پارکینگ های موجود در منطقه
  • تراکم پارکینگ
  • مدت پارک و برآورد پارکینگ های لازم

محل پارکینگ

از نظر رانندگان وسایل نقلیه شخصی بهترین محل پارکینگ مقابل محل مورد نظر یا در چند متری آن است که در بیشتر موارد دسترسی به این مهم غالبا دشوار است.از نظر مهندسی ترافیک بهترین مکان برای احداث پارکینگ های طبقاتی در شهرها در نزدیکی ایستگاه های اصلی و مرکزی وسایل نقلیه ی عمومی  نظیر اتوبوس،راه آهن،مترو و پایانه های شهری و فرودگاه هاست.یکی دیگر از عوامل مهم تعیین کننده محل پارکینگ اندازه و ظرفیت آن می باشدبه طوری که حداکثر ظرف نیم ساعت بتواند 50 درصد ظرفیت خود را تخلیه نماید.ورودی و خروجی باید به گونه ای طراحی گردد تا هنگام ورود و خروج اتومبیل ها ترافیک را قطع نکرده و استفاده کنندگان را دچار مشکل ننمایند.بنابراین در هنگام انتخاب محل پارکینگ می بایست موقعیت محل اتصال پارکینگ را به شبکه خیابان ها سنجیده و در هنگام طراحی به عواملی هم چون تداخل بار ترافیک خیابان،تداخل بار ترافیک متوقف در خیابان به علت قرمز بودن چراغ راهنمایی ،تداخل با ممنوعیت گردش ها یا سایر علایم کنترل ترافیک و حجم و توزیع ترافیک و محاسبات عملکرد آن توجه نمود.بنابراین پارکینگ طبقاتی باید به گونه ای استقرار یابد تا حرکت خودروها درون پارکینگ با ترافیک معابر اطراف هماهنگی داشته و یک اتومبیل بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن به پارکینگ وارد شده و در محل مستقر گردد.


طراحی جا پارک خودروها 

برنامه ریزی چگونگی پارک خودروها در کنار یکدیگر و نحوه ورود و خروج اتومبیل ها از مهم ترین نکات طراحی جاپارک خوردوهاست.وضعیت پارک خودروها به باند حرکت به سه گروه موازی،مایل و عمود تقسیم می شود و بسته به زاویه ی توقف خودرو در پارکینگ سطح اشغال ،عرض نوار و تعداد وسیله نقلیه مستقر تغییر می کند.بنابراین انتخاب هندسه ی توقف خودروها بر اساس ابعاد ،عرض جایگاه ،حرکت وسیله نقلیه به داخل جایگاه و مدول پارکینگ مهم ترین نکته در هنگام طراحی است.برای جلوگیری از پارک غیر مجاز وسایل نقلیه در گوشه ها سطوحی که نباید به عنوان محل پارک استفاده شوند با خط کشی یا سکو مشخص می نمایند.


کلام پایانی

با توجه به اطلاعات ذکر شده یک پارکینگ طبقاتی در مراکز شهری و مراکز خرید ساخته می شوند.طرح دسترسی باید مورد تایید مهندسین ترافیک باشد و در هنگام طراحی نقشه پارکینگ باید فضای کافی برای ورود و خروج ماشین ها منظور نمود.به همین دلیل برای ساخت پارکینگ طبقاتی می بایست با مهندسان متخصص و با سابقه در این حوزه مشورت نموده و اطلاعات بیشتر در این مورد را تنها با تماس با کارشناسان متخصص سازه نگار سینا به دست آورید.

قبل از بتن ریزی با ما تماس بگیرید و قیمت های ما را بپرسید>>>>>> 09120682440

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا